27.03.2017 01:53
  Etusivu >> Tiedotteet >> Kuhmon Pajakkakoski valittiin vuoden lähikalastuskohteeksi

Kuhmon Pajakkakoski valittiin vuoden lähikalastuskohteeksi

20.03.2017

KUHMON PAJAKKAKOSKI VALITTIIN VUODEN LÄHIKALASTUSKOHTEEKSI

Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö on valinnut vuoden lähikalastuskohteeksi Kuhmon Pajakkakosken. Vuoden lähikalastuskohde valitaan osana järjestön Lähelle kalaan -hanketta, jonka tavoitteena on kehittää ja tehdä tunnetuksi Suomen kaupunkien lähikalastuskohteita. Valinnassa otetaan huomioon muun muassa kalastuspaikan sijainti, kalan saamisen todennäköisyys, saavutettavuus, lasten ja liikuntaesteisten kalastusmahdollisuus sekä lupien ja tiedon saatavuus.

Kuhmon Pajakkakoski täyttää erinomaisesti vuoden lähikalastuskohteen kriteerit. Se sijaitsee aivan Kuhmon keskustan välittömässä läheisyydessä. Vaikka ympäristö on lähes urbaani, vaikuttaa koski lähes erämaiselta. Kosken rannoilla on myös monipuolinen kasvillisuus.
Pajakkakoskelle pääse helposti paitsi kävellen ja polkupyörällä, myös erilaisin ajoneuvoin. Autoille löytyy runsaasti ilmaista parkkitilaa kosken molemmilta rannoilta, sekä lisäksi läheisen kirjaston pysäköintialueelta. Kosken rannoilla on kalastajille ja muilla alueella liikkujille erinomaiset kulkuväylät ja pohjoisrannalla voi kulkea myös pyörätuolilla. Perheen pienimpien kanssa on helppo kalastaa alueelta löytyviltä kahdelta heittolaiturilta käsin.

Pajakkoskella on panostettu kestävään kalastukseen ja kohteen kalastusjärjestelyt ovat järkevästi toteutettuja. Koskessa on monipuolinen kalasto, jota tuetaan vuosittaisilla taimenistutuksilla. Istutettujen taimenten lisäksi koskessa vierailee säännöllisesti myös luonnonkantaa olevia taimenia. Ne suositellaan aina vapautettavan, jos siiman päähän tarttuvat. Koskessa elää myös isokokoisia harjuksia ja säyneitä sekä ahventa, haukea ja jonkin verran kuhaa.

Kalastuslupia Pajakkakoskelle myyvät paikalliset urheiluliikkeet, Neste-huoltoasema, Hotelli Kainuu ja Ketolan Lomamökit. Myös mobiililupia on saatavilla. Lupamyynnistä on ohjeet kosken infotauluissa.

Vuoden lähikalastuskohde valittiin kuudennen kerran. Aikaisempina vuosina on palkittu Tampere (2012), Kajaanin Linnanvirta (2013), Oulujoen suisto (2014), Helsingin Vanhankaupunginkoski ja -suvantoalue (2015) sekä Kalajoki Ylivieskassa (2016).

Lisätietoja:
Kalatalousasiantuntija Juha Ojaharju, puh. 045 113 3050
juha.ojaharju@vapaa-ajankalastaja.fi

Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö (SVK) on maamme suurin vapaa-ajankalastajien järjestö, joka edistää vapaa-ajankalastajien kalastusmahdollisuuksia sekä neuvoo järjestäytyneitä ja järjestäytymättömiä vapaa-ajankalastajia kestävän käytön mukaisessa kalastuksessa. Järjestön 13 vapaa-ajankalastajapiirin 525 seurassa toimii yhteensä noin 40 000 kalastuksen harrastajaa.