25.04.2017 04:06

Niukka mutta komea ennätyskalavuosi

24.03.2017

Niukka mutta komea ennätyskalavuosi

Ennätyskalalautakunta hyväksyi viimeisen vuoden aikana ainoastaan viisi uutta ennätystä. Uudet ennätykset olivat sitäkin komeampia, suurimpana 26,09 kg turska. Ennätyskalalautakunnan 2000-luvun SE-listalla on nyt 79 kalalajia ja kuusi rapulajia.

Uusia ennätyskaloja ovat meritaimen 13,115 kg, toutain 7,31 kg, turpa 3,634 kg ja turska 26,09 kg sekä pienistä, alle sata grammaa painavista lajeista isotuulenkala 35,5 cm. Kokonaan uusia kalalajeja ei tänä vuonna noussut listalle.

Ilmoitusrajoihin muutoksia

SE-kalojen lisäksi ennätyskalarekisteriin kerätään tietoja isoista kaloista ja ravuista. Jokaiselle kala- ja rapulajille on määrätty alin paino- tai pituusraja, jonka ylittävät yksilöt pääsevät Suomen ennätyskalalautakunnan tutkittavaksi ja hyväksyttäväksi. Isoiksi kasvavilla kaloilla ratkaiseva mitta on paino, pikkukaloilla ja ravuilla se on pituus.

Ennätyskalalautakunnan tutkittavaksi hyväksyttävien kalojen ilmoitusrajoja laskettiin kolmipiikin (9 cm > 8,5 cm) ja silakan (0,7 kg > 0,4 kg) kohdalta. Isotuulenkalalle määriteltiin alimmaksi ilmoitusrajaksi 25 cm.

Kaikki lautakunnalle ilmoitetut tiedot talletetaan ennätyskalarekisteriin, joka on netissä osoitteessa
http://www.vapaa-ajankalastaja.fi/ennatyskala. Ennätyskalojen ilmoituslomakkeita ja ohjeita löytyy lisäksi osoitteesta: http://www.ahven.net/ennatyskalat

Lisätietoja Suomen ennätyskaloista ja ennätyskalarekisteristä:
Tiedottaja Jaana Vetikko, Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö, puh. 050 525 7806
Tiedottaja Tapio Gustafsson, Kalatalouden Keskusliitto, puh. (09) 6844 5914

Suomen ennätyskalarekisteri on laajan joukon yhteistyön tulos. Suomen ennätyskalalautakunnassa ovat mukana Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö, Kalatalouden Keskusliitto, Luonnontieteellinen Keskusmuseo, Erä-lehti, Metsästys ja Kalastus -lehti ja Helsingin Sanomat. Lisäksi lautakunnassa on asiantuntija Helsingin Yliopistosta ja Luonnonvarakeskuksesta.